ВПЛИВ ПАНДЕМІЇ COVID-19 НА ГОСПОДАРСЬКО-ЕКОНОМІЧНУ ДІЯЛЬНІСТЬ ЦИВІЛЬНОЇ АВІАЦІЇ УКРАЇНИ
Ключові слова:
цивільна авіація (авіаційний транспорт), пандемія COVID-19, обсяги перевезень, авіакомпанії, криза, шляхи (напрями) виходу з кризиАнотація
У 2019-2020 рр. пандемія коронавірусу COVID-19 охопила увесь світ, зачепивши та змінивши життя і діяльність населення Земної кулі. Вплив цього непередбачуваного і небезпечного зовнішнього фактору середовища господарювання позначився на діяльності господарюючих суб’єктів та на усіх сторонах життя людства – здоров’ї, психології людей, тенденціях економічного розвитку, логістичних ланцюгах, способах підприємницької діяльності, стані світових ринків, фінансів тощо. Більшість транснаціональних, вітчизняних та регіональних компаній, цілі галузі виробництва і послуг декларують суттєве скорочення обсягів діяльності та погіршення фінансових результатів. Чимало малих, середніх і навіть великих підприємств вимушено були призупинити свою діяльність, деякі з них опинились на межі банкрутства та вживають безпрецедентних заходів щодо забезпечення свого виживання.
Особливо драматично пандемія COVID-19 позначилась на роботі цивільної авіації багатьох країн світу, в т. ч. на обсягах пасажирських перевезень авіаційним транспортом України. У статті визначено вплив цього зовнішнього фактора на розвиток цивільної авіації України і запропоновано основні шляхи виходу з кризи, спричиненої пандемією коронавірусу.
Виконана оцінка впливу пандемії COVID-19 на основні сектори діяльності авіаційного транспорту, виконані обсяги робіт та послуг авіаційного транспорту в Україні та світі, фінансові результати діяльності авіаційних компаній. Встановлено, що навіть найбільші та найуспішніші авіаційні компанії світу у 2020 р. мали операційні збитки, зумовлені падінням обсягів пасажирських перевезень в результаті впровадженням карантинних заходів у зв’язку з пандемією COVID-19. Всі авіакомпанії України 2020 р. теж закінчили із збитками. Крім того, пандемія мала негативний вплив на фінансові результати діяльності обслуговуючих підприємств, наземних служб і підрозділів авіаційного бізнесу.
Досліджено стратегічні та тактичні заходи, що їх вживали різні авіакомпанії з метою пом’якшення негативного впливу на результати своєї діяльності факторів скорочення попиту на пасажирські перевезення та реалізації карантинних заходів. На основі узагальнення досвіду роботи авіаційних компаній в умовах пандемії запропоновані і обґрунтовані основні напрями виходу авіаційного транспорту з кризи.